Samtliga villkor gäller för leveranser inom Sverige. Danska kunder hänvisas till vår danska webbshop: www.rollodin.dk Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, samt avvikelser i färgåtergivning av publiceringstekniska skäl. Vi erbjuder våra kunder gratis tygprover för att se rätt färgnyans, ljusgenomsläpplighet och kvalitet.
Alla priser i vår webbshop anges i svenska kronor, SEK inklusive 25% moms för privatpersoner exklusive för företag. Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar, momsjusteringar och valutaförändringar etc.
Fraktalternativ
Vi erbjuder våra kunder flera olika fraktalternativ för flexibel leverans. Läs igenom alternativen nedan och välj det som passar dig bäst. Vid mottagandet av leveransen måste du kontrollera så att inget är skadat. Säg till chauffören om du upptäcker skada, detta måste noteras på fraktsedeln!
Skriver du under ett lossningsavtal (att de får ställa paketet utanför dörren), gäller inte rätten till ersättningsorder om det skulle visa sig att det uppstått en transportskada!
För att du enkelt och smidigt ska ha koll på din leverans skickas ett mail till dig då godset lämnar Rollodin. I detta finner du ditt sändnings nummer samt information om hur du kan se sändningstatus för din leverans. Du kan alltså endast se status efter du fått mailet och godset lämnat Rollodin.
Du kan enkelt se vad frakten kommer att kosta med de olika alternativen genom att lägga önskade varor i varukorgen och gå till kassan; du behöver inte fullfölja ditt köp.
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Rollodin till dig är Rollodin ansvarig.
Om du har beställt lagervaror (t ex expressrullgardiner eller reservdelar) och måttbeställda produkter i samma beställning, skickas allt tillsammans när de måttbeställda produkterna är klara, för att spara på miljön och fraktkostnaden. Vill du dela upp din leverans, ber vi dig istället att lägga två separata beställningar.
Hämtpaket
Hämta ditt paket på något av Schenkers 1600 paketombud. Du blir aviserad per SMS alternativt får en avi hemskickad. Schenker väljer det ombud som ligger bäst till utifrån ditt postnummer. Se närmaste Shenker paketombud. Paket ligger kvar på utlämningstället 14 dagar innan det går i retur till oss, ej uthämtade paket debiteras kund!
Detta fraktalternativ syns inte i kassan om paketet överstiger 180 cm.
Hemleverans
Levereras hem till dörren dagtid vardagar. Schenker ringer eller skickar SMS för att komma överens med dig om en leveranstidpunkt. Viktig att du anger ett nummer du kan nås på. På vissa postnummer kan leverans också erbjudas kvällstid.
Är du inte tillgänglig för att ta emot din leverans, returneras varan till oss. För paket som ligger kvar på terminal utgår lagerhyra med 140kr/dag från 4:e dagen efter avisering. Paketet ska kvitteras och kontrolleras för eventuella skador vid mottagandet. OBS! NOTERA EVENTUELL PAKETSKADA PÅ FRAKTSEDELN!
Kvällsdistribution endast möjlig till utvalda postnummer och endast paket som inte överstiger 240 cm.
Till Jobbet - Gäller privatpersoner och kräver en företagsadress
Du blir aviserad med SMS alternativt e-post och hämtar sedan ditt paket i receptionen/godsmottagingen. Leverans sker under normal arbetstid. Du som kund måste säkerställa att arbetsgivaren godkänner detta leveranssätt för privata paket till arbetsplatsen innan beställning. Omkostnader angående extra utkörning om företaget ej är bemannat vid leveranstillfället är vi tvugna att debitera kund.
SMS-avisering ej möjlig för paket över 200 cm.
Företagsleverans - Gäller företag och kräver en företagsadress
Leverans av paket sker till angiven leveransadress innanför företagets dörr / port / angivet våningsplan, reception alternativt fungerande varumottagning. Leveransen aviseras inte utan kräver att företaget är bemannat kontorstid vardagar 7.00 -17.00. Önskas avisering vänligen skriv detta i rutan för kommentarer sist i kassan, du kommer att bli fakturerad 65 kr extra för detta. Omkostnader angående extra utkörning om företaget ej är bemannat vid leveranstillfället är vi tvugna att debitera kund.
Terminal Schenker
Hämta ditt paket på någon av Schenkers 29 st terminaler. För dig som inte kan vara hemma vid leverans finns nu detta alternativ för längre paket, över 180 cm vilka inte kan hanteras av de ordinarie paketombuden. Paket kan hämtas upp vardagar mellan kl. 7.00 - 18.00, lokala avvikelser kan förekomma. Du blir aviserad via SMS eller telefon. Se var det finns en Schenker terminal, för att säkerställa att det finns en terminal i närheten av där du bor. Tänk på att Schenker debiterar lagerhyra med 140kr/dag fr.o.m. dag 4 efter att avisering påbörjats.
Hämta hos oss i Malmö
Bor du i närheten eller har vägarna förbi Malmö, är du välkommen att hämta dina varor i vår utställning. Ett email går iväg när din order är klar för avhämtning. Självklart tar vi inte ut någon fraktkostnad på detta alternativet.
Leveranstid
Leveranstiden beror mycket på vilka varor du valt. Vi har både varor som vi lagerför och skickar vanligtvis senast nästa vardag och vi har en stor andel varor som tillverkas efter order. Du ser inne på respektive produkt vilken leveranstid som gäller för just den. Med leveranstid avses tid från att vi erhåller en komplett och betald order från dig till att den skickas från vårt lager i Malmö. Till detta kommer transporttiden som är beroende av vilket transportalternativ som är aktuellt och även var i landet leveransen skall ske. Vi garanterar inga leveranstider för varor som ska tillverkas efter beställning, eftersom vi inte har den färdiga varan hos oss vid köptillfället. Vi gör alltid vårt bästa för att du ska få din beställning inom angiven tid och hör av oss om vi upptäcker att leveranstiden kan bli längre än angivet.
Betalsätt
Betala med kort
Betala enkelt och säkert med ditt Visa, MasterCard eller EuroCard. Betalningen hanteras av PayEx och sker med den senaste säkerhetsstandarden 3D secure. Pengarna dras från ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Inga avgifter tillkommer.
Förskottsbetala
Betala in på vårt bankgiro, betalningsuppgifter hittar du i din orderbekräftelse. Inga avgifter tillkommer. Vårt bankgironr är: 451-3032, vänligen uppge order Id vid betalning. Ordern går till produktion / packas efter det att vi registrerat din inbetalning. Sedan gäller ordinarie leveranstid. Tänk på att förskottsbetalning tar längre tid från lagd order till produktionen går igång, pga extra betal- och hanteringstid.
Faktura
Fakturabetalning erbjuds inte i vår shop för tillfället. Beställer du åt ett företag, en kommun eller myndighet och vill betala med faktura ber vi dig kontakta oss, så ordnar vi det. Vi behöver då alltid ett organisationsnummer och därefter gör vi en sedvanlig kreditkontroll. Om du blir nekad faktura får du möjlighet att betala i förskott. Företaget ska vara folkbokfört på leveransadressen du anger i din beställning. Vi förbehåller oss rätten att neka fakturabetalning om vi anser det nödvändigt. Fakturaavgift: 40 kr tillkommer.
Fakturan får du som e-faktura, och om detta inte är möjligt skickas den via mail. Du har möjlighet att få fakturan skickad till separat fakturadress om du väljer fraktalternativet företagspaker. Fakturan ska betalas inom 20 dagar. Efter förfallodagen debiteras en påminnelseavgift på 45 kr samt ränta enligt Räntelagen.
Betalas inte fakturan trots påminnelse skickar vi den vidare till Inkasso.
Kontant/kort/swish vid hämtning
Betala kontant, med swish eller med kort när du hämtar upp varorna hos oss i Malmö. Ej uthämtade beställningar faktureras efter 30 dagar.
Reklamationer och transportskador
Skulle du som kund inte vara nöjd med våra varor ber vi dig ta kontakt med oss via länkarna nedan, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Vid kontakt uppge alltid ditt kund ID eller faktura/kvittonummer.
När du tar emot din leverans, ska du alltid granska den för eventuella synliga skador. Om du upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du påpeka detta för chauffören innan du kvitterar så att han noterar detta på fraktsedeln.
Vid dolda skador, som du upptäcker först när du öppnat paketet, vänligen kontakta oss omedelbart. Vi har endast 7 dagar på oss att anmäla skadat gods till Schenker från det att du mottagit leveransen.
Vi ber er skicka foton på både emballage och den skadade produkten via e-post, glöm inte ange ert kund Id. Då kan vi hantera ärendet snabbt och du får en ersättningsleverans fortast möjligt. Vi tar hand om reklamationsförloppet med Schenker så fort vi fått in bilder på skadan.
Emballage ska alltid sparas vid och efter uppackning, ifall fel upptäcks vid leverans. Vänligen var noggrann med att ta tydliga, förklarande och flera bilder på det eventuella skadan/felet. Skulle det gälla något som inte kan ses med en bild så ta vänligen en översiktbild på själva produkten och beskriv mer detaljerat.
Vi vill också be dig behålla den skadade varan tills vidare, Schenker kommer och hämtar varan vid ett senare tillfälle.
Jag vill anmäla en transportskada
Om du fått fel vara skickar vi en returfraktsedel så att du fraktfritt kan returnera varan. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för dig.
Jag har fått fel vara
Om du saknar en vara i leveransen, kontakta oss så skickar vi den saknade varan omgående.
Jag saknar en vara
Ångerrätt
Produkter som är beställningsvara tillverkas specifikt efter din kundorder och har ingen ånger- eller bytesrätt. Alla övriga produkter som inte är beställningsvara dvs lagervara, kan du byta eller ångra. På respektive produkts sida står det tydligt om produkten är en beställningsvara eller lagervara. De har dessuton olika tygöversikt för att förtydliga vilken typ av vara det är.
För att minimera felköp, onödiga kostnader och resursslöseri erbjuder vi kostnadsfria materialprover och en hög servicenivå inför ditt köp. Tveka inte att höra av dig med frågor!
Vill du byta eller returnera en lagervara, kontakta oss inom 14 dagar från det att du mottagit varan. För att kunna byta eller returnera din produkt skall innerförpackningen vara oöppnad.
Det är ingen bytesrätt på beställningsvaror då de är tillverkade speciellt efter dina önskemål. Det är därför viktigt att du följer våra rekommendationer. Läs mätråden, beställ gratis tygprover och ta kontakt med vår supertrevliga kundtjänst :)
Jag ångrar mitt köp/ vill byta min vara
Vad gäller vid returer?
Önskar du returnera en lagervara står du själv för returfrakten. Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka något och uppge ditt kundId eller kvitto / faktura nr, annars tar returärendet mycket längre tid. Du är fri att returnera varan på det sätt som passar dig bäst. Vill du att vi ordnar med frakten gör vi gärna det mot debitering. Paket som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Kom ihåg att varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Hantera varan varsamt och försök packa ner den på samma sätt som du fick den. Kontakta oss gärna för råd.
Dålig / slarvig emballering som medför att varan får tryckmärken, smutsas ner eller skadas debiteras kund! Brutna förpackningar och varor som varit uppmonterade, ser vi oss också tvungna att debitera för ompaketering. 25% av varans pris.
Returen sänds till vår ordinarie adress, du hittar den bl.a. på din faktura / kvitto.
Rollodin AB
Strömgatan 6-8
212 12 Malmö
Allt som sänds i retur ska vara märkt med kund ID alt. faktura / kvittonummer. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den till Rollodin AB, är du som kund ansvarig.
Garanti
Vi lämnar 3 års garanti på samtliga våra produkter. Ta kontakt med oss om du har problem med din vara. Oftast kan vi lösa det på ett enkelt sätt. Vi hjälper gärna till även efter 3 år!
Övrigt
Rollodin AB behandlar personuppgifter med högsta försiktighet, läs gärna mer under vår scretesspolicy. Du som konsument är skyddad av Konsumentköplagens Distansavtalslag när du handlar hos oss. Rollodin AB följer konsumentverkets rekommendationer, se www.konsumentverket.se för mer information om vad som gäller.
Har du funderingar eller frågor, tveka då inte att kontakta oss. Du når oss enklast och snabbast via e-post, men det går naturligtvis lika bra per telefon.
Kundtjänst öppen vardagar 9.00 - 12.00 samt 13.00 - 17.00
Vi är tacksamma för dina synpunkter.
MVH Personalen på Rollodin AB
info.se@rollodin.com