+46 (0)40 93 57 55
  • Gratis materialprover
  • Måttanpassning efter behov
  • Egenutvecklade komponenter
Information

Ordrar

 

Kan jag ändra något i min order?

Om din order redan har hanterats gör vi vårt bästa för att hjälpa dig med ändringar. Tänk dock på att om din order redan har börjat att produceras går det tyvärr inte att göra några ändringar. Kontakta oss direkt via telefon 040-935755 eller via mail info.se@rollodin.com.

 

Kan jag spåra min leverans?

Den uppskattade leveranstiden ser du i orderbekräftelsemailet. Tänk på att leveranstiden inte inkluderar helgdagar och att det kan uppstå förseningar om någon komponent eller väv är tillfälligt slut i lager. Vi meddelar dig så fort vi vet om din order är försenad. Så fort din order har skickats levereras den vanligtvis inom 1-3 vardagar. Till vissa orter kan leveranstiden vara längre. När din order skickas får du ett mail av oss med information om leveransen.

 

Jag behöver hjälp att montera

Vi skickar med en monteringsguide och manual och du får även en länk till dessa i leveransmailet. Det finns också en manual till produkten du beställt längst ner på själva produktsidan.

 

Min order har kommit fram men den ser skadad ut

Det är tråkigt att höra att din order blivit skadad under leveransen. När du tar emot din leverans, ska du alltid granska den för eventuella synliga skador. Om du upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du påpeka detta för chauffören/ombudet innan du kvitterar så att detta noteras på fraktsedeln. Om ytterkartongen ser skadad ut men du inte har kontrollerat innehållet än så ber vi dig att göra det först. Om du redan har kontrollerat innehlållet och gardinerna är skadade så kontakta oss direkt för att få hjälp. Ta tydliga, förklarande och flera bilder både på emballaget och skadan och maila dem till oss, så att vi kan vidarebefordra dessa till transportören. Skulle det gälla något som inte kan ses med en bild så ta vänligen en översiktbild på själva produkten och beskriv mer detaljerat. Maila oss på info.se@rollodin.com. Vi vill också be dig behålla den skadade varan samt emballaget tills vidare. Transportören kommer och hämtar varan vid ett senare tillfälle.

 

Min order har kommit fram men den ser inte rätt ut 

Det är tråkigt att höra att din order inte är rätt, men vi hjälper dig så klart med detta. Ta flera bilder på det som är fel och maila till oss så ska vi undersöka vad som har hänt och åtgärda felet. Om det är ett mått som inte stämmer så ta bilderna med en tumstock eller metallmåttband för att tydligt visa måttet. Maila oss på info.se@rollodin.com

 

Det verkar saknas varor i min leverans

Det är tråkigt att höra att din order inte är komplett. Titta först på följesedeln för att se om det är noterat att någon del ska skickas senare i ett annat paket. Om du inte hittar någon notis om detta så kontakta oss direkt så hjälper vi dig. Maila oss på info.se@rollodin.com

 

Min order har kommit fram men jag tycker inte om den eller har ångrat mig

Om du har köpt en beställningsvara så har din vara producerats efter dina mått och då kan vi tyvärr inte ta den i retur eller byta den. Vi erbjuder gratis tygprover för att du ska kunna se materialet i förväg och du får hjälp via telefon, mail eller videosamtal om du önskar personlig hjälp med att mäta eller välja rätt produkt. 

Om du har köpt en lagervara, dvs en av våra expressrullgardiner eller reservdelar / tillbehör får du självklart returnera det du inte vill behålla. Skicka tillbaka varan till Rollodin, Strömgatan 6-8, 21225 Malmö och lägg med antingen din följsedel eller en lapp med ditt namn och order- eller fakturanummer alternativt kundnummer

 

Vilken garanti lämnar ni?

Vi lämnar 3 års garanti på samtliga våra produkter. Ta kontakt med oss om du har problem med din vara. Oftast kan vi lösa det på ett enkelt sätt. Vi hjälper gärna till även efter 3 år!

 

Jag vill ha mer information om hur jag gör en retur

Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka något och uppge ditt kundId eller kvitto / fakturanummer för att påskynda processen. Du är fri att returnera varan på det sätt som passar dig bäst. Vill du att vi ordnar med frakten gör vi gärna det mot debitering (reklamationer är alltid gratis att returnera). Paket som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Kom ihåg att varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Hantera varan varsamt och försök packa ner den på samma sätt som du fick den. Kontakta oss gärna för råd. Dålig / slarvig emballering som medför att varan får tryckmärken, smutsas ner eller skadas debiteras kun.! Brutna förpackningar och varor som varit uppmonterade, ser vi oss också tvungna att debitera för ompaketering. 25% av varans pris.

Returen sänds till vår ordinarie adress, du hittar den bl.a. på din faktura / kvitto: Rollodin, Strömgatan 6-8, 212 25 Malmö Allt som sänds i retur ska vara märkt med kund ID alt. faktura / kvittonummer. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den till Rollodin AB, är du som kund ansvarig.

 

Rullgardiner

 

Hur ska jag mäta för rullgardiner?

Det tar bara några minuter att mäta fönstret till din rullgardin. Du mäter alltid där du kommer att fästa beslagen för att vara säker på att rullgardinen ska passa.

Om rullgardinen ska sitta inuti en nisch mäter du nischen och drar av 5 mm för att få fram rullgardinens totala bredd. 

Om rullgardinen ska sitta ovanför en nisch eller ett fönster mäter du nischen/fönstret och lägger till ca 10-15 cm för att få fram rullgardinens totala bredd. Då kommer tyget att överlappa med totalt ca 5-10 cm. Om du vill mörklägga är det bäst med ca 10 cm överlappning. 

 

Hur monterar jag en rullgardin?

Våra rullgardiner är otroligt enkla att montera. Det följer alltid med en monteringsgude och manual och du hittar även alla manualer här: http://www.rollodin.se/manualer-till-rullgardiner/84

 

Ska jag välja synlig eller dold rulle?

Välj det som passar ditt behov. Dold rulle innebär att rullgardinen döljer själva rullen när du rullar ner den. Synlig rulle, vilket är standard hos oss, innebär att tyget rullar ner närmast fönstret, vilket innebär mindre ljusinsläpp, och rullen är hela tiden synlig. 

 

Hur rengör jag mina rullgardiner?

Det är enkelt att hålla dina rullgardiner rena. Se till att damma av dem med jämna mellanrum, alternativt dammsuga med lägsta effekten. Emellanåt kan du torka av dem med en fuktig, urvriden, ren trasa. Se till att tyget är helt torrt innan du rullar upp din rullgardin igen. 

 

Kan jag byta ut reservdelar som har skadats eller slitits ut?

Ja, vi har de flesta reservdelarna i lager. Är det något du saknar så kontakta oss. Här hittar du manualer på hur du byter ut de vanligaste reservdelarna:  http://www.rollodin.se/hur-du-byter-reservdelar-pa-rullgardiner/61

Plisségardiner

 

Vad är plisségardiner?

Plisségardiner är gjorda av veckade vävar, antingen i enkel eller dubbel väv. Väven är lika bred som monteringslisten, vilket innebär att du får minsta möjliga ljusglipa i sidorna. Genom tyget träs linor med jämna mellanrum. Dessa linor är synliga om du väljer enkel plisséväv, men om du väljer dubbel väv, även kallad cellväv, är linorna helt dolda.

Plisségardiner finns i olika modeller: handtagsmodell för mindre fönster, linlåsmodell för små till stora fönster och motoriserad för mellanstora till stora fönster. Läs mer om de olika typerna av plisségardiner här: http://www.rollodin.se/om-plissegardiner/42

 

Hur ska jag mäta för plisségardiner?

Det tar bara några minuter att mäta fönstret till din plisségardin. Du mäter alltid där du kommer att fästa beslagen för att vara säker på att plisségardinen ska passa. Vanligtvis monterar man en plisségardin i glaslisten på fönstret, men det går även att montera på ramen eller utanför ramen.

Vid montering i glaslisten behöver karmen eller glaslisten vara minst 20 mm djup. Du mäter bredd och höjd och drar av 4 mm från breddens mått. Vid montering på ramen eller utanför fönstret rekommenderar vi att överlappa fönsteröppningen med ca 5 cm på varje sida, så du lägger till ca 10 cm (eller passande mått) till bredden du har mätt. 

 

Hur monterar jag en rullgardin?

Våra plisségardiner är otroligt enkla att montera. Det följer alltid med en monteringsgude och manual och du hittar även alla manualer här: http://www.rollodin.se/manualer-till-plissegardiner/88

 

Ska jag välja linlåsmodell eller handtagsmodell?

Välj det som passar ditt behov. Linlåsmodellen påminner om en vanlig persienn fast med veckat tyg istället för lameller. Den har en fast, vitmålad aluminiumprofil upptill och betjänas enkelt upp och ner med en barnsäker lina till vänster eller höger. Linlåsmodellen passar till både små och stora fönster och finns även tillgänglig i plisséväv med större veck för riktigt stora fönster. Handtagsmodellen kallas även för top-down, då den kan dras uppifrån och ner, samt nerifrån och upp med hjälp av handtag. Den sitter monterad både upptill och nedtill med spända linor emellan. Handtagsmodellen passar bäst till mindre fönster och kan inte göras lika stor som linlåsmodellen. Till handtagsmodellen finns flera olika typer av beslag tillgängliga, bl a klämbeslag och monteringslist som du kan montera utan att borra och skruva.

 

Hur rengör jag mina plisségardiner?

Det är enkelt att hålla dina plisségardiner rena, men tänk på att den veckade väven är ömtålig. Se till att damma av dem med jämna mellanrum, alternativt dammsuga med lägsta effekten och damma/dammsug alltid i sidled, aldrig uppåt och neråt, för att undvika att vecken skadas. Emellanåt kan du torka av dem med en fuktig, urvriden, ren trasa. Se till att tyget är helt torrt innan du drar upp din plisségardin igen. 

 

Kan jag byta ut reservdelar som har skadats eller slitits ut?

Ja, vi har de flesta reservdelarna i lager, såsom linor och beslag. Är det något du saknar så kontakta oss. Om en lina har gått av kan du lämna in din plisségardin till oss för att få den omträdd. För handtagsmodell är det viktigt att du noterar höjden på plisségardinen innan du monterar ner den, så att den får rätt spänning när vi trär om den. Kontakta oss för frågor, tips och råd! Ring oss på 040-935755 eller maila till info.se@rollodin.com.